Getting Things Done

Have you heard of GTD: Getting Things Done?

Aku dah pernah dengar dulu, tapi macam hangat-hangat tahi ayam je. But it is good, especially for organizing work and also life.

Sekarang tengah berkobar-kobar nak follow. Sebab aku banyak kali macam terlupa dateline kerja or kadang2 bills overdue. atau nak pergi kerja kawin pastu tnegok dah terlepas.

Lepas tu, console table kat rumah tu dah tak jadi perhiasan lagi, tapi dah jadi meja humban kertas. Surat melambak-lambak, last2 ada surat yang aku tak bukak pun terus campak masuk bakul sampah.

So what is GTD?

Basically, GTD ni cara nak keluarkan benda dari dalam kepala dan rekodkan externally. Tulislah kat kertas, atau rekod dalam PDA, atau komputer atau mana2 la yang kau suka.

Ada5 workflow process iaitu:

  1. Collect
  2. Process
  3. Organize
  4. Review
  5. Do

Yang paling aku suka ialah no 2 iaitu Proses.

Process

When processing a bucket, a strict workflow is followed:

  • Start at the top.
  • Deal with one item at a time.
  • Never put anything back into ‘in’.
  • If an item requires action:
  • Do it (if it takes less than two minutes), OR
  • Delegate it, OR
  • Defer it.
  • If an item does not require action:
  • File it for reference, OR
  • Throw it away, OR
  • Incubate it for possible action later.

If it takes under two minutes to do something, it should be done immediately. The two-minute rule is a guideline, encompassing roughly the time it would take to formally defer the action.

Ada beberapa tools yang boleh digunakan. Macam biasa tulis senarai dalam buku, tapi yang paling praktical dan aku berkenan ialah kaedah 43 folders menggunakan ticklers files.

Kita adakan 43 keping file/folders. Setaip satu labelkan 12 bulan dari januari – Disember. Bakinya dilabelkan 1 – 31 mewakili hari dalam sebulan.

So, masukkan kerja atau bill atau apa-apa paperwork berkenaan task yang nak dibuat dalam folder hari yang berkenaan. Kerja-kerja lain yang dibuat in future – bulan lain dari bulan semasa, masuk dalam folder bulan lah.

Then kita boleh tahu exactly bila nak buat sesuatu kerja dan takkan terlupa. In the end of the month, kita keluarkan isi bulan berikutnya dan susun ikut tarikh dalam folder tarikh tu.

Menarik kalau dapat imagine konsepnya. Lebih menarik kalau dapat buat dan laksana.

Kalau tak mahu fail fizikal boleh setup email tickler file juga.

So who else wanna try? Jom organize diri sama-sama. Kosongkan otak untuk ingat list, penuhkan dengan benda lain yang lebih berguna.

🙂

6 thoughts on “Getting Things Done

  1. rumah saya pun penuh kertas gini. tp if i je yg giat nk kemas tp org lain buat bodo n continue sepah, wth man?? stress tgk rumah sendiri, tu jarang invite org ke rumah

  2. baguslahlately rasa sungguh tak terurus.kat rumah, kat ofisboleh cuba ni, mulakan dengan bende yang simple2 tapi kalau dibiarkan lama2 boleh jadi kepala sakit

  3. haha kak bina, sesuai ke? baiti, kotak tu you boleh guna apa-apa pun. tak kisah. kalau nak lagi best dan cari idea, u cuba google gtd hack.kak kay, i pun stress. sbb tu kena cari sistem. filing sistem fail lah kat rumah nih. pastu kertas-kertas ni kang dah buang baru husband saya cari. time tu buat dono je lah. mana nak cari lagi.liza, yeah it's time to be creative.whooz, lama tak nampak.😉 apa pun kena mula dengan single step kan? kalau tak mula mana nak dapat hasil.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s