Ketahanan Tinggi Yang Rendah

Semalam sempat berbual dengan Arin. Oh, i am goung to miss her during her confinement. Huhu.

Anyway, dia cakap pasal makan KFC pun sedap hujan-hujan ni. Saya pula beritahu dia yang saya dah lama tak makan fastfood kerana anak-anak (baca: Umar) dalam sedang boikot produk Israel.

Boycott Israel Products And Goods

Secara jujur, saya sangat kagum dengan Umar. Tidak seperti saya, beliau punya ketahanan diri yang sangat tinggi walaupun baru berusia 7 tahun. Walaupun KFC tidak termasuk dalam senarai yang perlu diboikot, tapi kerana KFC itu fastfood, termasuk sekalilah dalam senarai Umar.

Ada sesetengah orang akan berkata, boikot ini tidak kemana. Ya, saya akui. Boikot tidak beri impak besar berbanding menghentikan eksport barangan kepada mereka dan sekutu. Sekurang-kurangnya, anak-anak saya sedar bahawa ada keperluan jihad dalam diri mereka. Jihad melawan nafsu.

Kadang-kadang terdetik juga dalam hati dan timbul nafsu untuk makan burger McDonalds terutamanya masa prosperity burgers dijual semula. Bila terkenangkan Umar, terus mati selera.

Kalau Umar boleh, kenapa saya tidak?

Bagaimana ya Umar boleh ada ketahanan sebegitu tinggi? Saya kira beliau ada kata hati yang betul. Kalau nak tahu apa itu kata hati yang betul, nanti saya sharekan dalam  dalam Khalifah Parenting Section di blog BYC.

🙂

2 thoughts on “Ketahanan Tinggi Yang Rendah

Leave a Reply

