Kepimpinan Melalui Teladan

anak hebat jadi ketuaUmar mengajar saya erti kepimpinan melalui teladan minggu lepas.

Sawda hendak membuang air kecil, saya pula sedang sibuk buat kerja. Tangki jamban dirumah pula tidak berfungsi, jadi saya minta Sawda buang air di tandas “abah” dan buka air supaya senang hendak jirus nanti.

Sawda menangis-nangis tidak mahu buka paip air. Tapi dalam masa sama dia hendak terkencing.

Saya khuatir Sawda akan terkencing diruang tamu, jadi terjerit-jerit saya menyuruhnya ke tandas.

Tapi dia tetap tidak mahu kerana tidak mahu buka paip air.

Seorang menangis, seorang lagi menjerit.

Dapat bayangkan suasananya?

Kemudian Umar pun bangun dan buka paip air. Terus Sawda ke tandas selesai semuanya.

Malu?

Ya!

Sesungguhnya anak itu amanah, anak juga sebenarnya guru kita.

Belajarlah.

One thought on “Kepimpinan Melalui Teladan

Leave a Reply

